企業提案を題材としたロールプレイ教材の開発とその検証

中等教育研究紀要 Issue 68 Page 31-39 published_at 2022-03-31
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File
BullTheoryPracticeSecEdu_68_31.pdf 2.44 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
企業提案を題材としたロールプレイ教材の開発とその検証
Title ( eng )
Development and Validation of Role-play Materials for Corporate Proposals
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 68
Start Page 31
End Page 39
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
本研究では,高等学校数学A「確率」において企業キャンペーンを題材としたロールプレイ教材を開発・実践し,その検証を行った。具体的には,社会的な文脈の中で,印象(人間による価値判断)とコスト計算(数学)を結びつけながらアイデアを生み出していく授業を提案した。学習動機の2要因モデル(市川)を用いた授業分析を行い,通常授業とロールプレイ教材では生徒の動機に関する自己認識が異なることがわかった。
In this study, we developed and applied role-playing materials based on a corporate campaign in Mathematics A "Probability" at high school and verified the results. Specifically, we proposed a class in which students generate ideas by linking impressions (value judgments by humans) and cost calculations (mathematics) in a social context. We analyzed the class using the two-factor model of learning motivation (Ichikawa) and found that students' self-perceptions of motivation differed between regular classes and those using role-play materials.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2022-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729