日本語学習者の学習語彙における意味的透明性の調査 : 2字漢字単語と各構成漢字の意味の結びつきの強さの評定
広島大学留学生教育 25 号
16-24 頁
2021-09-30 発行
アクセス数 : 537 件
ダウンロード数 : 215 件
今月のアクセス数 : 20 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/51933
ファイル情報(添付) |
JIntEduHU_25_16.pdf
371 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
日本語学習者の学習語彙における意味的透明性の調査 : 2字漢字単語と各構成漢字の意味の結びつきの強さの評定
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学留学生教育
Journal of International education, Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University
|
号 | 25 |
開始ページ | 16 |
終了ページ | 24 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840
|
抄録 |
This study investigates the semantic transparency of two-character kanji words, which beginner-inter mediate level Japanese learners often learn, and provides an index for word classification. The survey was conducted on Japanese university students, who were asked to rate the degree of connection between the meaning of the kanji and the word on a five-point scale. The results proposed an index of semantic transparency between the word and the composing Kanji characters based on the ratings.
|
著者キーワード |
Japanese kanji words
Semantic transparency
Japanese as a second language
日本語漢字単語
意味的透明性
第二言語としての日本語
|
内容記述 |
本研究はJSPS科研費JP19K13234の助成を受けたものです
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学森戸国際高等教育学院
|
発行日 | 2021-09-30 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840
|