文学作品の「読みの理解」に関する基礎的研究 : 学習評価のねらいと課題を中心に

アクセス数 : 403
ダウンロード数 : 322

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
文学作品の「読みの理解」に関する基礎的研究 : 学習評価のねらいと課題を中心に
タイトル ( eng )
A Basic Study on “Reading Comprehension” of Literary Works: Concerning the aims and tasks of learning assessment
作成者
木村 穂乃香
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 71
終了ページ 77
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this study is to propose a perspective for questioning the framework of “Reading Comprehension” in learning to read literary works. For this purpose, we first rethought the “Reading Comprehension” of literary works from three theoretical perspectives: literary theory, literary education theory, and learning assessment theory. Next, based on the three theoretical positions, I proposed a framework for “Reading Comprehension” of literary works. Finally, I took up practical examples of teaching literary works and reexamined  “Reading Comprehension” using the proposed framework. In order to shape the “Reading Comprehension” in the midst of diverse literary works, diverse approaches to reading, and diverse learners, it is necessary to set goals from the perspective of “changing learners’ perceptions,” to plan instruction using both intrinsic and extrinsic approaches, and to evaluate learners’ responses while contrasting and reflecting on the approaches in instruction. It is essential to evaluate the learners’ responses while contrasting and reflecting on the approaches, to improve the instruction, and to provide feedback to the learners.
著者キーワード
Japanese language education
Reading Comprehension
assessment
国語科教育
読みの理解
学習評価
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086