イングランドAQA試験局によるテクニカル・アウォード資格STEM

日本教育工学会論文誌 Volume 44 Issue 3 Page 315-324 published_at 2021-03-10
アクセス数 : 177
ダウンロード数 : 22

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
File
JapJEduTech_44_315.pdf 343 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
イングランドAQA試験局によるテクニカル・アウォード資格STEM
Title ( eng )
Specification of Technical Awards qualification STEM by the AQA Examination Board
Creator
ISOBE Masataka
OHTANI Tadashi
Source Title
日本教育工学会論文誌
Japan Journal of Educational Technology
Volume 44
Issue 3
Start Page 315
End Page 324
Abstract
本研究では,イングランド地域にあるAQA 試験局(Assessment and Qualifications Alliance)が発行したテクニカル・アウォード資格STEM のシラバスを分析・検討することを通して.日本におけるSTEM 教育の計画・実施・評価に関する参照基準を検討する資料を得ることを目的とした.資格STEM はキーステージ4(14~16歳)での学習が想定され,現実的な職業や仕事などの文脈を通して学習する3つの単元から構成されていた.実践的な学習活動を伴う単元では,STEM に基づいた産業を調査する学習や,製品やサービスを創造する学習が想定されており,STEM 教育の学習過程などに対する示唆を得ることができた.また,各単元では,適用されるべき科学,技術,工学,数学に関する固有の知識や理解が明示されており,資格STEM とナショナル・カリキュラムの教科との関連性や位置づけが推察できた.
The purpose of this study is to obtain materials on planning, implementation, and evaluation of STEM education in Japan through the analysis and examination of the specifications of Technical Awards qualification STEM issued by the AQA (Assessment and Qualifications Alliance) in England. Qualification STEM was key stage 4 (age14-16) qualifications that consisted of three units studied through the context of realistic occupations and work. Unit1 and Unit2 designed learning activities oriented toward survey industries based on STEM and those for creating products and services. In the unit with practical learning activities, students were expected to investigate STEM industries and create products and services, which provided suggestions for the learning process of STEM education. The specific knowledge and understanding of science, technology, engineering and mathematics to be applied was made explicit in each unit, and the relevance and position of the qualification STEM to the National Curriculum subjects could be inferred.
Keywords
England
Technical Awards
qualification
STEM
Descriptions
本稿は,科学研究費補助金基盤(A):研究課題番号17H00820,基板研究(B):研究課題番号19H01735の助成を受けて行われた.
本稿は,日本科学教育学会第43回年会で谷田・磯部・大谷(2019)が発表した研究を発展させて,その成果をまとめたものである.
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教育工学会
Date of Issued 2021-03-10
Rights
© 2020 日本教育工学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2189-6453
[ISSN] 1349-8290
[DOI] 10.15077/jjet.44007
[NAID] 130007998595
[DOI] https://doi.org/10.15077/jjet.44007