Japanese University Students’ Attitudes toward and Usage of Facebook in English Classes: The Implications
広島外国語教育研究 24 号
89-107 頁
2021-03-01 発行
アクセス数 : 583 件
ダウンロード数 : 251 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50449
ファイル情報(添付) |
h-gaikokugokenkyu_24_89.pdf
407 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( eng ) |
Japanese University Students’ Attitudes toward and Usage of Facebook in English Classes: The Implications
|
タイトル ( jpn ) |
日本の大学生の英語授業におけるFacebook の利用意識と利用状況 : その意味
|
作成者 |
BINGË Gavin
HOUGHAM Daniel
|
収録物名 |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
|
号 | 24 |
開始ページ | 89 |
終了ページ | 107 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|
抄録 |
本研究では,日本人学生のFacebookに対する態度を調査するとともに,こうした代替ソーシャルネットワークプラットフォームを利用することによる言語学習への影響や授業での活用法についても調査した。本研究には,教育学部,法学部,工学部という英語を専門としない3つの学部の合計163名の日本人学生が2年間に渡り参加した。Facebookに対する態度のデータと実際の利用データは, 2つのアンケートによって収集された。その結果,多くの学生はグローバルで本格的なSNSを使った教室活動に価値を見出していたが,彼らの利用データと照らし合わせると,Facebookは必ずしも最良のプラットフォームとして選ばれていた訳ではないことが明らかになった。参加者のうち,今回のプロジェクト以外でFacebookを積極的に利用していると回答したのはわずか6%であった。他方,学生の回答によれば,約98%の学生はLINEを利用しており,73%の学生もYouTubeを頻繁に利用していた。更に,50%以上の学生がInstagramやTwitterを定期的に利用していた。本稿では,現在の文献を参考にしながら,これらの回答とその背景にある理由を詳細に検討した。
This study examines not only Japanese students’ attitudes toward Facebook, but also the language learning implications and in-class teaching applications of utilizing alternative social network platforms. A total of 163 Japanese university students participated in the study, drawn across two years and from three non-English faculties, namely Education, Law, and Engineering. Attitudinal and usage data were collected via two questionnaires. It was found that many students did find global, authentic SNS classroom work to be valuable, but when mapped against their usage data, it was revealed that Facebook may not always be the best platform of choice. Only 6% of participants claimed to actively use Facebook outside of the current project, while approximately 98% of students stated that they use LINE, 73% use YouTube frequently, and more than 50% use Instagram and Twitter regularly. Drawing on current literature, the paper examines these responses in detail and the reasons behind them.
|
言語 |
英語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学外国語教育研究センター
|
発行日 | 2021-03-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2021 広島大学外国語教育研究センター
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|