スウェーデンにおける生涯学習型保育について : 2019年における就学前学校教育要領改訂版の実施を巡って
幼年教育研究年報 42 巻
5-14 頁
2020-10-10 発行
アクセス数 : 662 件
ダウンロード数 : 451 件
今月のアクセス数 : 12 件
今月のダウンロード数 : 10 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50040
ファイル情報(添付) |
AREC_42_5.pdf
607 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
スウェーデンにおける生涯学習型保育について : 2019年における就学前学校教育要領改訂版の実施を巡って
|
タイトル ( eng ) |
Study on lifelong learning-based ECEC practices in Sweden: Toward the Revision of National Curriculum of Preschool in 2019
|
作成者 |
大野 歩
|
収録物名 |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
巻 | 42 |
開始ページ | 5 |
終了ページ | 14 |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
抄録 |
The purpose of this paper is to examine the sense of values that support ECEC practices in Sweden. We collected data by observing practices in a Swedish preschool and interviewing the teachers.
Our study found that ECEC education is emphasized more and more in Sweden. However, when we reconsider ECEC reform in Sweden from a socio-economic viewpoint, it seems clear that the scoolification caused in this process will establish a lifelong learning society that requires Sweden to maintain a welfare state. Therefore, in the knowledge society based on lifelong learning that Sweden wants to create, there is a possibility that discussion based on the framework of “ECEC” and “school education” will no longer be possible. In short, Sweden is seeking a new way of educating young children through a third “lifelong learning approach”. |
著者キーワード |
Sweden
ECEC
scoolification
lifelong learning-based practices
|
内容記述 |
本論文はその一部を第一著者が提出した「広島大学博士学位請求論文(2017年3月2日授与)」及び「保育学会第71回大会(2018年5月12日)にて発表している。執筆にあたっては,科学研究費基盤研究(C)(19K02612)(2019-2022年)の助成を受けている。
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設
|
発行日 | 2020-10-10 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 幼年教育研究年報編集委員会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|