主体的な歴史的探究を促す日本史授業開発 : 単元「摂関政治と院政」の場合

学校教育実践学研究 25 巻 67-76 頁 2019-03-20 発行
アクセス数 : 1358
ダウンロード数 : 1669

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_25_67.pdf 1.23 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
主体的な歴史的探究を促す日本史授業開発 : 単元「摂関政治と院政」の場合
タイトル ( eng )
How to plan and conduct Japanese history lesson aiming to promote historical inquiry: A case of “Sekkanseiji To Insei”
作成者
城戸 ナツミ
青本 和樹
久保 美奈
篠田 裕文
竹下 紘平
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
25
開始ページ 67
終了ページ 76
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study proposes the Japanese history lesson plan integrating active historical inquiry by student themselves. Historical inquiry has been regarded as an important strategy to history education fostering democratic citizenship. However, the previous studies in Japan did not seem to clarify the characteristics of historical inquiry and how to apply in the classroom because most of them focused only on the motivation of students. We established the three principles to develop the lesson plan; 1) Procedural concepts are shown to the students explicitly; 2) Various resources is necessary for making diverse historical resources; 3)various activities for promoting active learning by students should be prepared. After conducting the lessons, we found that students actively engaged the class and develop their own historical interpretation. At the end of study, we proposed the future possibilities for bigger reform of history curriculum.
著者キーワード
historical inquiry
substantive/procedural concept
Japanese history
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2019-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493