単文統合としての作問を対象とした学習支援システムの設計・開発

教育システム情報学会誌 23 巻 4 号 166-175 頁 2006-10-01 発行
アクセス数 : 761
ダウンロード数 : 159

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
TJSISE_23-4_166.pdf 3.54 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
単文統合としての作問を対象とした学習支援システムの設計・開発
タイトル ( eng )
An Environment for Learning by Problem-Posing as Sentence-Integration and Its Evaluation
作成者
横山 琢郎
岡本 真彦
竹内 章
収録物名
教育システム情報学会誌
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education
23
4
開始ページ 166
終了ページ 175
抄録
This paper describes an environment for learning by problem-posing as sentence-integration. Although we have already developed a learning environment for problem-posing as concept combination. it is difficult for pupils of the lower grades in an elementary school. To realize learning by problem posing in the lower grades. we propose a framework of problem-posing by sentence-integration in this paper. It is easier than problem-posing by concept combination, but it keeps the learning effect to refine problem schema. The learning environment was used by one hundred sixty-three second grade pupils of an elementary school to examine whether or not the lower grade pupils can pose problems in the environment The effect of refinement of problem schema by the problem-posing was also analyzed by pre- and post-test with excessive information problems. As the results, the pupils and teachers who were observers of the experiment accepted the learning environment. as a useful learning tool to realize learning by problem-posing. The effect of refinement of problem scheme was also suggested.
著者キーワード
作問学習
問題診断
単文統合
単文カード方式
算数の文章題
内容記述
本研究の一部は,科学研究費基盤(C)ならびに日産学術振興財団の援助を受けた。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
教育システム情報学会
発行日 2006-10-01
権利情報
Copyright (c) 2006 教育システム情報学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-4135
[NCID] AN10474042