近代日本の教育思想史に関する研究視点 : 谷本富と西晋一郎に対する歴史的評価の再考

HABITUS 22 巻 19-35 頁 2018-03-20 発行
アクセス数 : 1087
ダウンロード数 : 294

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HABITUS_22_19.pdf 1.51 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
近代日本の教育思想史に関する研究視点 : 谷本富と西晋一郎に対する歴史的評価の再考
タイトル ( eng )
The History of Educational Thought in Modern Japan: Reconsideration of historical evaluation of Tomeri Tanimoto and Shinichiro Nishi
作成者
収録物名
HABITUS
22
開始ページ 19
終了ページ 35
収録物識別子
[PISSN] 2186-7909
[NCID] AA12942536
抄録
When considering the history of educational thought in modem Japan, there are two main approaches to learning: positivistic educational science based on analysis and explanation of facts, and pedagogy based on spiritual science, involving interpretation of the nature of phenomena using introspection. In the current paper, we investigated the significance of hermeneutics in historical research, which is often overlooked in modern Japan where Western thought has become increasingly widespread in recent years. In the current paper, we focused on the pedagogist Tomeri Tanimoto, representing modern Japan, and the ethicist Shinichiro Nishi, who led national theory in the age of nationalism. We reconsidered the historical position of traditional educational thought from these two perspectives, examining "continuity of knowledge" and "spiritual science".
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
西日本応用倫理学研究会
発行日 2018-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2186-7909