教科の構造に基づいた小学校社会科授業研究 : 知識の構造図と概念的枠組みを用いて

学校教育実践学研究 24 巻 83-92 頁 2018-03-22 発行
アクセス数 : 1715
ダウンロード数 : 670

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_24_83.pdf 911 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教科の構造に基づいた小学校社会科授業研究 : 知識の構造図と概念的枠組みを用いて
タイトル ( eng )
The method of lesson study based on the structure of the subject: the case of primary social studies classroom
作成者
城戸 ナツミ
近藤 秀樹
尾藤 郁哉
高 錦婷
福元 正和
山口 安司
兒玉 泰輔
茂松 郁弥
山本 稜
吉川 友則
神野 幸隆
鈩 悠介
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
24
開始ページ 83
終了ページ 92
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study presents the case study of the lesson study in a primary social studies classroom in Japan. The result indicates to propose a new method of social studies lesson study. While previous method tended to pay less attention to the context of school and children because of the focus of generalization, this study highlights the reality of diverse children in a classroom settings. Throughout the study, we compared the two items: The structure of the subject, namely, triangle relation of goals, contents, and methods and learner 's learning structure. Comparing the two items, we could see the effect of the process of teaching and learning on the children. It means that we can propose the new method by focusing on the reality of the classroom.
著者キーワード
lesson study
social studies
primary school
sturucture of subject
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2018-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493