教員評価制度における成果報酬に連動した勤務評価の特徴 : A県を事例として
学習開発学研究 11 号
67-76 頁
2018-03-16 発行
アクセス数 : 1333 件
ダウンロード数 : 349 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/45281
ファイル情報(添付) |
JEducSci_11_67.pdf
7.58 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
教員評価制度における成果報酬に連動した勤務評価の特徴 : A県を事例として
|
タイトル ( eng ) |
Characteristics of work evaluation linked to outcome compensation in teacher evaluation system: Case of prefecture A
|
作成者 |
諏訪 英広
髙谷 哲也
湯藤 定宗
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 11 |
開始ページ | 67 |
終了ページ | 76 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this paper is to clarify the characteristics and problems of the outcome compensation system in teacher evaluation of A prefecture as a preliminary study of research on " degree of consent" of the outcome compensation system. The findings obtained are as follows. There are "reflecting on pay raise after 10 years experience training-protection of young teachers ", " evaluation group consisting of all faculty members excluding managers ", and " grouping of upper grades ·avoidance of fixation of upper grades by discretion of principal·"as characteristics of the outcome compensation system of A prefecture. There are " uncertainty of negotiation/ decision process ", " inconsistency with faculty members' view of teachers and self-esteem ", "vulnerability of manager' s evaluating ability and fairness / fairness ", " alteration of collaboration and collegiality in faculty staff group , "" decline of motivation by deviation from self evaluation and promotion of business ", " unreasonableness of segment selection by mixing position and job category" and" immobilization of upper grades in case "as problems of outcome compensation system in A prefecture. Finally, we presented the problems and perspectives concerning future survey research with a view on "degree of consent ".
|
著者キーワード |
teacher evaluation
outcome compensation system
degree of consent
教員評価
成果報酬制度
納得度
|
内容記述 |
本研究は,平成29年度公益財団法人日本教育公務員弘済会本部奨励金及び JSPS:17K04623の助成を受け,実施されたものです。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2018-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|