プラトンの教育課程論における「音楽」の位置に関する研究 : 3つの音楽概念を中心として

音楽文化教育学研究紀要 28 号 51-60 頁 2016-03-22 発行
アクセス数 : 876
ダウンロード数 : 3883

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 16
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_28_51.pdf 1.34 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
プラトンの教育課程論における「音楽」の位置に関する研究 : 3つの音楽概念を中心として
タイトル ( eng )
Position of Music in Plato’s Curriculum Theory: Three Concepts of Music
作成者
工藤 千晶
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
28
開始ページ 51
終了ページ 60
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
In ancient Greece, there were three concepts related to music: music for practice; the music of mathematics; and the music of philosophy. This study first explores and discusses how the three concepts of music are described in the Platonic dialogues. The study then examines the position of each of the three concepts and the kind of role they each play in the curriculum theory described in Plato’s Republic and Laws. As part of this examination, reference is made to the study of Josef Dolch. The results showed that the music of philosophy subsumes all knowledge, including that within music for practice and music of mathematics, as well as other mathematical subjects and philosophy. Furthermore, when paired with gymnastics, the music of philosophy constitutes the curriculum. In this sense, all intellectual learning in Plato’s curriculum theory can be construed as having a musical property.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2016-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850