学生の主体的な学びを促す体験的教員養成プログラムの在り方に関する一考察 : 広島大学教育学部フレンドシップ事業を事例にして

アクセス数 : 1045
ダウンロード数 : 197

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part1_65_7.pdf 1.13 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学生の主体的な学びを促す体験的教員養成プログラムの在り方に関する一考察 : 広島大学教育学部フレンドシップ事業を事例にして
タイトル ( eng )
Experiential Pre-service Teacher-Training Program to Promote Students’ Independent Learning : Case Study of the Hiroshima University Friendship Project
作成者
三好 崇史
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
65
開始ページ 7
終了ページ 14
抄録
This study sought to investigate the ways that an experiential pre-service teacher-training program promotes students’ independent learning by examining the Hiroshima University Friendship Project (HUFP). The results revealed several transitions in the history of the HUFP. It was initially expected that students’ independent learning would be deepened through activities administered as initiatives of university teachers. However, some students felt that these arranged activities were childish, and did not promote their independent learning. Several years later, the establishment of a student organization changed the program to an alternative format, in which students are the central administrators, promoting their independent learning. Thus, the results demonstrate the importance of striking a balance between student-led administration and support from university teachers to promote students’ independent learning.
著者キーワード
pre-service teacher training
independent learning
Friendship Project
教員養成
主体的な学び
フレンドシップ事業
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2016-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554