中学生のコミュニケーション傾向に関する研究 : 学業における自己効力感との関係に着目して

中学教育 : 研究紀要 47 巻 107-114 頁 2016-03-18 発行
アクセス数 : 1759
ダウンロード数 : 1163

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
JourJrhighEdu_47_107.pdf 1.02 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学生のコミュニケーション傾向に関する研究 : 学業における自己効力感との関係に着目して
タイトル ( eng )
Student tendencies in communication : self-efficacy in schoolwork
作成者
収録物名
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
47
開始ページ 107
終了ページ 114
収録物識別子
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
抄録
社会において様々な集団に属している私たちにとって,コミュニケーションは必要不可欠である。本研究では,生徒の学業における自己効力感と学校生活でのコミュニケーション傾向の関係を明らかにすることを目的とした。その結果,自己主張に消極的な生徒は,攻撃的な生徒よりも学業における自己効力感が低いなど,学業における自己効力感とコミュニケーション傾向との関連が示された。
Communication skills are necessary because humans belong to many different social 'groups'. The focus of this study was students’ self-efficacy with respect to schoolwork. This study aimed to investigate differences in communication tendencies at school with respect to students’ self-efficacy in schoolwork. It was found that self-efficacy in schoolwork and communication are to some extent related. For example, non-assertive students (failing to express one’s honest feelings) had lower self-efficacy related to approval of their schoolwork than aggressive students (forceful type of argumentation).
著者キーワード
コミュニケーション
学業
自己効力感
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学附属東雲中学校
発行日 2016-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623