「話し合い」活動を通して課題解決力を高める指導法の研究 : 話し合うことの良さを実感する場をめざして

中学教育 : 研究紀要 47 巻 9-14 頁 2016-03-18 発行
アクセス数 : 1839
ダウンロード数 : 521

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
JourJrhighEdu_47_9.pdf 246 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
「話し合い」活動を通して課題解決力を高める指導法の研究 : 話し合うことの良さを実感する場をめざして
タイトル ( eng )
Enhancing Students’ Collaborative Problem-Solving Competency through Discussion Activities : Students Experiencing the Merits of Discussion
作成者
収録物名
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
47
開始ページ 9
終了ページ 14
収録物識別子
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
抄録
本研究は,「話し合い」活動を取り入れることで,課題解決力を高めようとするものである。ここでいう「話し合い」では,特にメンバーの一人ひとりが「話す」内容を持っていることを重視し,班ごとに設定した観点について担当を決め,各自がその情報を収集する段階を「話し合い」の前に設定した。このことによって,メンバーが互いの情報を大切にしながら話し合いを進めることにつながった。その結果,学習課題を解決するために「話し合い」が重要であるという意識をもつ生徒が学習前に比べて増加する結果を得ることができた。
This study aimed to enhance students’ collaborative problem-solving competency through discussion activities. In the discussion, one of the members of a group had to present information about a topic to the others. Each participant had to present a viewpoint for discussion, which was set by the instructor. All the participants had the opportunity to obtain information about the subject beforehand. With this activity, every student had to deal with the information collected by the other group members. The result was that students were able to achieve a greater understanding of the role of discussion in solving problems or dealing with tasks.
著者キーワード
話し合い
課題解決力
協働的問題解決
discussion
problem solving competency
collaborative problem solving
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学附属東雲中学校
発行日 2016-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
備考 ページ番号は冊子体による。