リアクタンス特性の強さによって限定商品広告に対する反応は異なるか

広島大学心理学研究 15 号 179-193 頁 2016-03-31 発行
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タイトル ( jpn )
リアクタンス特性の強さによって限定商品広告に対する反応は異なるか
タイトル ( eng )
Effect of reactance traits on buying behavior in a limited sales advertisement
作成者
船越 咲
大森 麻由
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
15
開始ページ 179
終了ページ 193
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
This study examined the effects of the reactance traits on people's intention to purchase limited products aod on their reactance reactions. Advertising limited sales can cause two independent responses: increase in the intention to purchase and increase in resistance to persuasion. We manipulated the magnitude of the pressure of persuasion in the advertising of chocolates. Participants were asked about their intention to purchase the chocolate, and their reactance reactions to the advertisement. Intention to purchase was lower with high-pressure advertisement than with low-pressure advertisement, regardless of reactance traits. High-pressure advertisement of limited products could cause psychological reactance to persuasion. The high-reactance participants, however, responded more negatively to the advertisement, and felt more frustration with the restriction. Although the reactance characteristics of participants did not affect their intention to purchase, it affected their reactance reactions to a limited sales advertisement.
著者キーワード
reactance
advertising
intention to purchase
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
発行日 2016-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129