被援助の立場から考える援助行動 : 小中学生における判断と道徳教育への示唆

学習開発学研究 9 号 133-141 頁 2016-03-16 発行
アクセス数 : 1394
ダウンロード数 : 980

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
JEducSci_9_133.pdf 1.5 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
被援助の立場から考える援助行動 : 小中学生における判断と道徳教育への示唆
タイトル ( eng )
Helping behavior viewed from the recipients’ standpoints : The judgment of elementary and junior high school students and implications for Moral Education
作成者
森川 敦子
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
9
開始ページ 133
終了ページ 141
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this study is to clarify the helping behavior viewed from the recipients’ standpoints. A total of 533 elementary and junior high school students responded to our survey. The respondents were asked whether they want to be helped or not in following three situations: (1) you fall down; (2) you forget your homework; (3) you are crying behind the school building. As a result, we found that junior high school students generally want less helping behavior than elementary school students. For example, in situation 3, the elementary school students wanted to be helped, while most 8th- and 9th-grade students did not want to be helped. These results are useful in Moral Education to nurture the altruism.
著者キーワード
援助行動
被援助
道徳教育
愛他性
小中学生
helping behavior
recipient
moral education
altruism
elementary and junior high school students
内容記述
本稿は平成25-28年度日本学術振興会科学研究費(研究代表者:宮里智恵)の助成を受け,実施された研究の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2016-03-16
権利情報
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X