大学院生の学習システムとしてのGTAの体系とその意義 : クリス・パーク論文が教育学研究者・教師教育者の育成に示唆するもの

学習システム研究 1 号 16-29 頁 2015-03-31 発行
アクセス数 : 1651
ダウンロード数 : 520

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
TRDLS-jpn_1_16.pdf 1010 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学院生の学習システムとしてのGTAの体系とその意義 : クリス・パーク論文が教育学研究者・教師教育者の育成に示唆するもの
タイトル ( eng )
Graduate Teaching Assistant Work as a Learning System and its Significance : The Lessons of Chris Park’s Article for Pedagogy Researchers and Teacher Educators
作成者
渡邉 巧
大坂 遊
収録物名
学習システム研究
1
開始ページ 16
終了ページ 29
抄録
本研究は,①大学院生は,GTAとしてどのようなつまずきに直面するのか,②つまずきの克服は,どのような仕組みで支援することが可能か,③とくに教科教育学を専門とする大学院生にとって,GTAの経験はどのような意味を持つのか,を解明することを目的とする。この問いを解くために,クリス・パーク (Chris Park) が執筆した “The Graduate Teaching Assistant (GTA):Lessons from North American Experience.” 「大学院生ティーチング・アシスタント (GTA)-北米の経験からの教訓-」を検討する。本論文は,2014年9月,シェリー・フィールドがRIDLS主催の講演会に登壇した際,北米のGTA研究の動向を概観できる有益な資料として紹介したもので,事実,多くの先行研究者が引用,参照する包括的なレビューとなっている。そこで本稿では,パーク論文を解題することで,上の問いにアプローチすることとした。パーク論文の分析から明らかになったのは,以下の3点である。①大学院生は,GTAとして,「他者との関係構築」「研究と教育の時間配分」「知識や経験の不足」「自分とは異なる多様な考えに開かれた姿勢を示すこと」でつまずく傾向にある。②GTAが直面する困難を克服するプログラムは,GTA制度に他ならない。そのためのGTAプログラムは,研究者・教育者のコミュニティへの正統的周辺参加の機会を提供するものでなくてはならない。また首尾一貫した「選定と養成」「トレーニング」「指導・助言とメンタリング」の仕組みづくりが要求される。③GTAの経験は,教育者(教員養成者)としての資質・能力に限らず,研究者ならびに教育者(教員研修者)としての資質・能力を高める契機ともなる。教育者と研究者それぞれの方法論が深く分かちがたく結びついている教科教育学を専門とする大学院生にとって,GTAとしての学びには一定の効果が期待できる。
This study aims to elucidate (1)the setbacks graduate students face as Graduate Teaching Assistants (GTAs), (2)the mechanisms through which overcoming these setbacks is possible, and (3)the meaning of the GTA experience, particularly for graduate students specializing in subject education. To answer these questions, we consider Chris Park’s article “The Graduate Teaching Assistant (GTA): Lessons from North American Experience.” This study was introduced by Sherry Field when she took the podium at the RIDLS lecture meeting as a beneficial reference that provides an overview of North American trends in GTA research. Indeed, it is a comprehensive review that has been quoted and consulted by many previous studies. Thus, for this study we decided to approach the above questions by reviewing Park’s article. The following three points became clear from this analysis. First, as GTAs, graduate students tend to suffer setbacks in terms of constructing relationships with others, allocating time between research and education, inadequate knowledge and experience, and demonstrating an open attitude toward diverse ideas that differ from their own. Second, it is none other than the GTA system itself that can overcome difficulties GTAs face. A GTA program for this purpose must offer opportunities for legitimate peripheral participation in a community of researchers and educators. Furthermore, there is need for coherent selection and preparation, training, and supervision and mentoring mechanisms. Third, the GTA experience is an opportunity for heightening not only capacities and abilities as educators (teacher trainers), but capacities as researchers and educators (teachers in training). For graduate students specializing in subject education (one in which the methodologies of educators and researchers are closely connected), learning as a GTA can be expected to be effective.
著者キーワード
大学院生の学習
Graduate Teaching Assistant (GTA)
教科教育
教育学研究者
教師教育者
Learning of Graduate Students
Curriculum and Instruction
Pedagogy Researchers
Teacher Educators
内容記述
本論文は,Theory and Research for Developing Learning Systems, Vol.1 所収の英語論文 “Graduate Teaching Assistant Work as a Learning System and its Significance” の日本語訳論文である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
学習システム促進研究センター (RIDLS)
発行日 2015-03-31
権利情報
Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2189-9487
[URI] http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00039415 ~で参照されている