協働型リーダーを養成するスクールリーダー教育プログラムに関する一考察 : スタンフォード大学「将来の校長プログラム」の事例を通じて

アクセス数 : 837
ダウンロード数 : 497

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
協働型リーダーを養成するスクールリーダー教育プログラムに関する一考察 : スタンフォード大学「将来の校長プログラム」の事例を通じて
タイトル ( eng )
A Study on the School Leadership Program for Developing Collaborative Leader : Through a case of The Prospective Principals’ Program at Stanford University
作成者
山本 遼
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
64
開始ページ 95
終了ページ 104
抄録
The purpose of this paper is to elucidate school leader education for collaborative school leader by examining the assumptions of Prospective Principal’s Program at Stanford University. It is thought that the point at issue in school leader education in Japan is which is more important, theory or practice. However, the point at issue should rather be what type of school leaders we have to prepare, heroic or collaborative. This paper will focus on Prospective Principal’s Program because this program prepares collaborative school leader and because in designing this program, E. Bridges examined the school leader’s work and the knowledge base of school leader. The Prospective Principals Program offers the Master of Arts degree with a specialization in Administration and Policy Analysis. By comparing Prospective Principal’s program with the former one, I will show the three assumptions of designing of this program. Finally, using the results of analysis of Prospective Principal’s program at Stanford University, I will examine some prospects and issues for school leader education in Japan.
著者キーワード
スクールリーダー教育
協働
クラフトの知識
プロブレム・ベースド・ラーニング
school leader education
collaboration
craft knowledge
problem based learning
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2015-12-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039