生徒による発問づくりが読解カに及ぼす影響

中学教育 : 研究紀要 Volume 46 Page 87-94 published_at 2015-03-18
アクセス数 : 1584
ダウンロード数 : 650

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 4
File
JourJrhighEdu_46_87.pdf 2.59 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
生徒による発問づくりが読解カに及ぼす影響
Title ( eng )
Effect of Formulating Questions on Reading Comprehension in Junior High School Students
Creator
Source Title
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
Volume 46
Start Page 87
End Page 94
Journal Identifire
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
Abstract
日々の授業実践において課題だと感じていることは,生徒に何が重要かを認識できるカを身に付けさせることである。この課題を克服するために必要なことは,生徒がもつメタ言語能力を活性化することだと考えられる。メタ言語能力とは,自分の知識や技能を客体化して語ることのできる能力であり,英語学習にとってはきわめて重要なものだと言える。本稿では,中学校3年生に発問をつくらせることが彼らの読解力にどのような影響を及ぼすのかを調査し,彼らのメタ言語能力を活性化させようという試みを報告した。発問づくりの実践前と後で読解力テストの正答率が上がった生徒や発問づくりを通して英語の文構造への意識が高まり,状況を推測することの重要性を認識できた生徒は存在したが,それらがすべて発問づくりの効果であることを示すことはできなかった。
One problem for junior high school students is the difficulty in identifying important content among the many matters learned during classes. Metacognitive or metalinguistic ability offers a means of dealing with this problem. Metalinguistic ability is the ability to be aware of one's own knowledge and skills, and is thought to be very important in learning foreign languages. In this study, we attempted to activate students' metalinguistic ability by getting them to formulate questions about a text they had just read. We concluded that some students were able to develop their reading comprehension ability in this way, but we were unable to determine a clear relationship between reading comprehension and formulating questions. However, many students enjoyed making questions and were able to develop their grammatical awareness and inferential ability in this way.
Keywords
リーディング
発問
メタ言語能力
reading comprehension
metalinguistic ability
formulating questions
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属東雲中学校
Date of Issued 2015-03-18
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623