Developing English Podcasts to Help Lower-level Students

広島外国語教育研究 Issue 18 Page 229-237 published_at 2015-03-01
アクセス数 : 1344
ダウンロード数 : 429

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 1
File
h-gaikokugokenkyu_18_229.pdf 302 KB 種類 : fulltext
Title ( eng )
Developing English Podcasts to Help Lower-level Students
Title ( jpn )
英語初級レベル学習者のためのポッドキャスト開発
Creator
Source Title
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
Issue 18
Start Page 229
End Page 237
Journal Identifire
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
Abstract
学生の英語能力向上を図るため,この約15年間で多くのポッドキャストが作成された。オーディオとビデオファイルは,通常無料でダウンロードが可能であり,学習者はいつでもどこでも使用することができる。しかし,ほとんどの英語学習用ポッドキャストは中級と上級の視聴者を対象としている。  

本研究は,まず広島大学で最近作成された英語初級レベル学習者用ポッドキャストを紹介する。このポッドキャストの特徴は,シャドーイングを導入していることである。シャドーイングとは,学習者に英語を聴かせ,学習者が直ぐに復唱する学習法のことである。本論文では,これまでのシャドーイングの効果に関する研究をまとめた。また,広島大学が制作・配信している5種類のポッドキャストの人気度に関して,大学一年生を対象とした調査を行った。その結果,簡単で,日本語による多くの解説があるシャドーイングを取り入れたポッドキャストがより好まれることが明らかとなった。
During the last 15 years, a lot of podcasts have been made to help students improve their English skills. These sound and video files, mostly available free of charge at iTunes Store, can be downloaded into smart phones and computers, where they can be listened to at any time and any place. Unfortunately, most of the podcasts are aimed at intermediate- and higher-level English learners.  

This paper describes a new set of podcast materials designed at Hiroshima University for lower-level English students. The most interesting characteristic of the materials is that they utilize “shadowing.” Shadowing is a technique for learning English in which students repeat utterances immediately after they hear them. The effectiveness and popularity of shadowing drills in Japan is described in this paper. Also, a survey was conducted to determine which type of podcasts university freshmen like. It was found that most freshmen preferred simpler podcast materials, containing Japanese support and shadowing exercises.
NDC
Education [ 370 ]
Language
eng
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学外国語教育研究センター
Date of Issued 2015-03-01
Rights
Copyright (c) 2015 広島大学外国語教育研究センター
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332