オーストリアの大学改革と入門オリエンテーション段階の導入

広島外国語教育研究 18 号 99-111 頁 2015-03-01 発行
アクセス数 : 981
ダウンロード数 : 462

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
h-gaikokugokenkyu_18_99.pdf 542 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
オーストリアの大学改革と入門オリエンテーション段階の導入
タイトル ( eng )
Reforms at Universities in Austria and the Orientation Phase for First-year Students
作成者
収録物名
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
18
開始ページ 99
終了ページ 111
収録物識別子
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
抄録
The Maastricht Treaty was signed in 1992, establishing the European Union. This historic event brought great impact, not only to politics and economics, but also to education. Especially in higher education, significant changes have occurred. After the Bologna Declaration in 1999, European universities reformed their degree system, and the European Credit Transfer System (ECTS) was established to increase the mobility of students and teachers, and in order to enhance the international competitiveness of universities. 

Austrian universities have also set about great reforms. In this paper, I introduce a unique feature of Austrian universities called STEOP (Studieneingans- und Orientierungsphase), which was developed to give first-year students an overview of their studies and to avoid mismatches between university majors and students. I also describe the background and problems associated with this new system.
内容記述
本稿は広島大学総合科学部教養教育開発研究プロジェクトによる研究成果の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学外国語教育研究センター
発行日 2015-03-01
権利情報
Copyright (c) 2015 広島大学外国語教育研究センター
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332