小中学生の援助行動表出に関する研究 : 「表に表れない思いやり」行動の出現に着目して <研究論文 : 学習開発学の今>

学習開発学研究 8 号 211-221 頁 2015-03-16 発行
アクセス数 : 1735
ダウンロード数 : 682

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
JEducSci_8_211.pdf 1.03 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小中学生の援助行動表出に関する研究 : 「表に表れない思いやり」行動の出現に着目して <研究論文 : 学習開発学の今>
タイトル ( eng )
A study of the expression of helping behavior of elementary school and junior high-school students : Observing the appearance of “omoiyari” that is not expressed in action <Research Article>
作成者
森川 敦子
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
8
開始ページ 211
終了ページ 221
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This study aimed to obtain basic data from school students about the occurrences of omoiyari that were not expressed in their actions. In all, 533 elementary and junior high school students responded to our survey. The participants were asked what would they do in three particular situations: (1) a classmate falls down; (2) a classmate forgets their homework; (3) a classmate is seen crying behind the school building. The results were as follows. The older the students become, the more they show the unexpressed omoiyari behavior. In situation 3, eighth- and ninth-grade students were most likely to show unexpressed omoiyari. The main motivations behind unexpressed omoiyari behavior are taking perspective, lack of social skills, and internalized conscience. We intend to use these results to develop a moral education program for elementary and junior high school students.
著者キーワード
helping behavior
“omoiyari” that is not expressed in action
moral education program
援助行動
表に表れない思いやり
道徳教育プログラム
内容記述
本稿は平成25-28年度日本学術振興会科学研究費(研究代表者:宮里智恵)の助成を受け,実施された研究の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2015-03-16
権利情報
Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X