保育の質と子どもの発達に関するアンケート調査の概要 <研究ノート>

地域経済研究 25 号 103-111 頁 2014-03 発行
アクセス数 : 2378
ダウンロード数 : 1289

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
保育の質と子どもの発達に関するアンケート調査の概要 <研究ノート>
タイトル ( eng )
Brief Summary of Questionnaire Survey on Quality of ECEC and Child Development <Research Note>
作成者
収録物名
地域経済研究
The Bulletin of the Center for Research on Regional Economic Systems, the Graduate School of Social Science, Hiroshima University
25
開始ページ 103
終了ページ 111
収録物識別子
[PISSN] 1884-7455
[NCID] AN10175890
抄録
少子高齢化の進展などから、近年保育・幼児教育への関心が高まりをみせている。端緒となったのは、量的な解決を迫られた保育所待機児童問題だが、現在ではその内容を問う質的問題へと論点は移りつつある。しかし、これまでのところ保育・教育の質に関するデータは、ほとんど蓄積されていない。本稿では、2013年9月、東広島市と札幌市の保育所、幼稚園を対象とし、保育・幼児教育の質と子どもの発達との関連について包括的な調査をおこなった資料をもとに、基礎的事項を概観する。施設長調査からは、保育士と幼稚園教諭との間に、学歴、勤務年数、経験年数など人的資本要因で違いがあることや、どちらも賃金カーブの傾きが小さく、保育者の間に就業継続のモチベーションが失われている可能性があることなどが明らかになった。保護者調査からは、保育士や幼稚園教諭のスキルや知識、子どもへの接し方には満足していない一方で、保育料への支払い意志額は低いことなど、保護者の行動に矛盾があることが示された。
Due to a rapidly aging population, ECEC (Early Childhood Education and Care) has become an important policy priority for Japan. Although the issue can be traced back to a shortage of publicly certified nurseries, the main issue at hand has been moved from quantitative issues to qualitative enhancement. However, there isn't enough data currently available that can be used to develop a quantitative analysis of the situation in Japan. This report provides a brief summary of a survey conducted in Sapporo and Higashi-Hiroshima in September 2013 which aims to clarify the correlation between the quality of ECEC and child developments with a comprehensive approach. The survey on institutions identified that while kindergarten teachers tend to have a better educational background, more experience, there is a possibility to lose their motivation to develop their professional career because their wage curve is flat same as care giver at nursery. The survey on parents indicates several inconsistent stances as well. For example, while parents are not satisfied with both the kindergarten teacher's qualification and skills, when asked if they would pay a higher tuition they responded that they would not.
著者キーワード
保育・幼児教育(ECEC: early childhood education and care )
保護者のニーズ
支払い意志額(WTP: Willingness to pay)
quality of nursery
parents needs for ECEC
willingness to pay(WTP)
内容記述
本研究は、科研費・基盤(C)「子どもの教育格差と就学前教育の質的保障(研究課題番号:24530254)」の助成による。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院社会科学研究科附属地域経済システム研究センター
発行日 2014-03
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1884-7455
[NCID] AN10175890