地域に根ざした課題解決活動を用いた社会科授業づくり : 小学校における社会科授業構成研究(2)
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 62 号
97-106 頁
2013-12-20 発行
アクセス数 : 1481 件
ダウンロード数 : 1048 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35357
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part2_62_97.pdf
1.66 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
地域に根ざした課題解決活動を用いた社会科授業づくり : 小学校における社会科授業構成研究(2)
|
タイトル ( eng ) |
The Sterategy for Teaching and Learning Social Studies Using Problem-Solving Model : A Study on Construction of the Unit in Primary Social Studies
|
作成者 |
金 寶美
福井 駿
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 62 |
開始ページ | 97 |
終了ページ | 106 |
抄録 |
The aim of this paper is to pick up three primary schools as representatives of studying the construction of social studies lessons by school teachers, to analyze a view of social studies education, the unit of primary social studies and a lesson and to abstract the principles from the unit and its lesson. In this research we analyze the unit and its lesson of social studies in three primary schools; Akebono primary school in Fukuyama city, Hiroshima prefecture, Michinoue primary school in Fukuyama city, and Akasaka primary school in Fukuoka city, Fukuoka prefecture. Following the first paper about Akebono primary school, in this paper we take up the social studies in Michinoue primary school using problem-solving model.
|
著者キーワード |
Primary School
Social Studies
Sterategy for Teaching and Learning Problem Solving Model
Steps of Probing
小学校社会科
授業づくり
課題解決学習
つきつめるのステップ
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2013-12-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|