学校要因と家庭環境要因が学力に与える影響力の比較 : 低所得国におけるHeyneman-Loxley説の検証とその解釈 : マラウイを事例として

国際教育協力論集 15 巻 1 号 23-38 頁 2012-04-30 発行
アクセス数 : 1471
ダウンロード数 : 2157

今月のアクセス数 : 20
今月のダウンロード数 : 9
ファイル情報(添付)
JICE_15-1_23.pdf 1.3 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学校要因と家庭環境要因が学力に与える影響力の比較 : 低所得国におけるHeyneman-Loxley説の検証とその解釈 : マラウイを事例として
タイトル ( eng )
The Comparison of the Influence of School Factors and Family-Related Factors on Learning Achievements : Confirmation and Policy Implication of HL Effect in Low-Incom Countries from MALP Example in Malawi
作成者
富田 真紀
牟田 博光
収録物名
国際教育協力論集
Journal of International Cooperation in Education
15
1
開始ページ 23
終了ページ 38
収録物識別子
[PISSN] 1344-2996
[EISSN] 1344-7998
[NCID] AA11281847
抄録
This paper, based on the report from Tomita & Muta (2010), re-examined the influence of school factors and family-related factors on learning achievements in Malawi, which is one of the very low-income countries, and confirmed Heyneman and Loxley's finding (1983) : School factors are more influential and family-related factors are less influential on learning achievements in lowincome countries (called HL effect) in more comprehensive manner. Two different statistical methodologies were employed: 1)separate analyses of school- and pupil-level variables based on linear regression and structural equation modeling (SEM), and 2)simultaneous analyses of school- and pupil-level variables based on hierarchical linear modeling (HLM). Results from both methodologies confirmed HL effect in the case of Malawi. Finally, the policy implication of the result was discussed.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育開発国際協力研究センター
発行日 2012-04-30
権利情報
Copyright (c) 2012 「国際教育協力論集」編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1344-2996
[NCID] AA11281847