地域教材と知識の構造図を用いた社会科授業づくり : 小学校における社会科授業構成研究(1)

アクセス数 : 1517
ダウンロード数 : 2679

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
地域教材と知識の構造図を用いた社会科授業づくり : 小学校における社会科授業構成研究(1)
タイトル ( eng )
The Strategy for Teaching and Learning Social Studies using Teaching Materials in Community and Structure of Knowledge : A study on construction of the unit in primary social studies
作成者
金 寶美
福井 駿
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
61
開始ページ 47
終了ページ 56
抄録
The aim of this paper is to pick up three primary schools as representatives of studying the construction of social studies lessons by school teachers, to analyze a view of social studies education, the unit of primary social studies and a lesson and to abstract the principles from the unit and its lesson. In this paper we analyze the unit and its lessons of social studies in three primary schools; Akebono primary school in Fukuyama city, Hiroshima prefecture, Michinoue primary school in Fukuyama city, and Akasaka primary school in Fukuoka city, Fukuoka prefecture. At first in this paper we take up the social studies in Akebono primary school using teaching materials in community and structure of knowledge.
著者キーワード
Primary School
Social Studies
Strategy for Teaching and Learning
Teaching Materials
Structure of Knowledge
小学校
社会科
授業づくり
地域教材
知識の構造
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2012-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725