保育者は自主・自発をどのように用いてきたか : 広島大学附属幼稚園『幼児教育研究紀要』を手がかりとして
幼年教育研究年報 32 巻
65-71 頁
2010-12-01 発行
アクセス数 : 1118 件
ダウンロード数 : 710 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/33728
ファイル情報(添付) |
AREC_32_65.pdf
350 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
保育者は自主・自発をどのように用いてきたか : 広島大学附属幼稚園『幼児教育研究紀要』を手がかりとして
|
タイトル ( eng ) |
The Use of Autonomy and Spontaneity among Preschool Teachers of Kindergarten Attached to Hiroshima University
|
作成者 |
武内 裕明
|
収録物名 |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
巻 | 32 |
開始ページ | 65 |
終了ページ | 71 |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
抄録 |
This Study revealed about the historical use of autonomy and spontaneity among preschool teachers of kindergarten attached to Hiroshima University through the research bulletin of early childhood education. First, autonomy and spontaneity are double meaning terms and when narrowly-defined these terms include distinct value judgment. In other words, autonomy and spontaneity mean that such actions have rightness. But broader used case, autonomy and spontaneity mean almost equal to the subjectivity. Secondly, preschool teachers substitute subjectivity for autonomy and spontaneity around the revision of the National curriculum guideline of kindergarten in 1989. Therefore autonomy and spontaneity have scarcely appeared in the research bulletin of early childhood education. Thirdly, change of generation causes revival of these terms. Preschool teachers are becoming to use autonomy and spontaneity again. But long intermission puts out historical experience from preschool teacher's mind, and autonomy and spontaneity are become loose term because of the oblivescence of the precedent discussion of the preschool teachers.
|
著者キーワード |
autonomy, spontaneity
subjectivity
preschool teachers
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
|
発行日 | 2010-12-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2010 幼年教育研究年報編集委員会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|