現代社会における英語教育の人間形成について : 社会哲学的考察

中国地区英語教育学会研究紀要 39 号 89-98 頁 2009-04-01 発行
アクセス数 : 881
ダウンロード数 : 428

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
CaseleResBull_39_89.pdf 530 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
現代社会における英語教育の人間形成について : 社会哲学的考察
タイトル ( eng )
Educating Human Beings in the Contemporary Society through ELT : A Socio-philosophical Analysis
作成者
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
39
開始ページ 89
終了ページ 98
抄録
The twofold purpose of this paper is to clarify the concept of human beings and to contrast the difference between aim and objective, or goal and end from the viewpoint of English Language Teaching. The analysis is conducted through the frameworks of social philosophies, particularly those by Arendt, Habermas, Luhmann, Negri and Hardt. The paper argues that the aim/goal of English Language Teaching in this global society is to develop plurilingual abilities to continue communication, appreciating and utilizing differences that communication assumes and produces. The paper also pointed out that the descriptions in Japanese ELT discourse are individualistic and technocratic and neglect the social and political dimensions of language teaching.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2009-04-01
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179