道徳授業用の読み物教材に含まれる価値項目の分析
学習開発学研究 4 号
57-65 頁
2011-03-31 発行
アクセス数 : 1391 件
ダウンロード数 : 2937 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31507
ファイル情報(添付) |
JEducSci_4_57.pdf
1.26 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
道徳授業用の読み物教材に含まれる価値項目の分析
|
タイトル ( eng ) |
Analysis of Values Contained in Moral Education Reading Materials
|
作成者 |
永瀬 美帆
藤橋 智子
今永 泰生
江玉 睦美
松田 芳明
宮里 智恵
椋木 香子
森川 敦子
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 4 |
開始ページ | 57 |
終了ページ | 65 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this paper is to consider the issue of implementing value education in Japan. To that end, images, actual conditions of use, and similar issues related to the keyword of children's "values" was investigated. Although a somewhat common image was also attained, it was shown that variations are large and the familiarity with the word itself, "value", is sparse. Next, books and other teaching materials including the word "value" were classified. It was found that there are few materials containing contents related to value that could be carried over from elementary school to junior high school, and that fragmentation increased in accordance with grade level. Given the foregoing, we studied the gap between the sense of values that children have acquired, and the value connotation included in books and other teaching materials related to morality, as a means to identify issues related to the assimilation of moral education in Japan.
|
著者キーワード |
values education
sense of values
moral education
moral education teaching materials
価値教育
価値観
道徳教育
道徳教育教材
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2011-03-31 |
権利情報 |
Copyright (c) 2011 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|