小グループによる中学生の話し合い過程の分析 : 協同的な論証に着目して

学校教育実践学研究 17 巻 27-37 頁 2011-03-20 発行
アクセス数 : 1284
ダウンロード数 : 280

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_17_27.pdf 802 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小グループによる中学生の話し合い過程の分析 : 協同的な論証に着目して
タイトル ( eng )
Analysis of Processes of Junior High School Students' Group Discussion
作成者
守田 庸一
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
17
開始ページ 27
終了ページ 37
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This paper describes research based on observational data of junior high school students' discussion processes in small group contexts solving problem. Using Mercer's models of three distinctive social modes of thinking, or disputational talk, cumulative talk and exploratory talk, we analyzed and interpreted discourse data of students from 7th grade to 9th. As the results, we see most students in all grades often discussing in the way of cumulative talk. We also see the exploratory talk, which helps group to solve problem, in 7th and 8th grade students' discussion.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2011-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493