漢字に苦手意識を持つ小学生に対する認知カウンセリング : 有能感の促進に着目して

学校教育実践学研究 17 巻 1-7 頁 2011-03-20 発行
アクセス数 : 1451
ダウンロード数 : 436

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_17_1.pdf 797 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
漢字に苦手意識を持つ小学生に対する認知カウンセリング : 有能感の促進に着目して
タイトル ( eng )
A cognitive counseling for a child who is weak in kanji : Focusing on competence
作成者
中村 涼
外山 智絵
木舩 憲幸
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
17
開始ページ 1
終了ページ 7
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This paper is a case report for a child who is weak in kanji by cognitive counseling. The first author instructed an elementary school third grader of uncertain PDD in kanji. He could read kanji, but he was weak in writing kanji and he took long time to write kanji. And he had very low competence. So the enhancement of his competence, the instruction of writing a character with the stroke in correct order, and the tip on writing a good balance character were conducted. The result of these instructions, he could write a kanji. And these instructions had improved his competence and motivation. But he does poorly at kanji quiz at school, and he is still far from writing a character with the stroke in correct order. It is necessary for him to another instruction after this.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2011-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493