保育の質を高めるための指導計画の評価 : 担任保育者による評価内容の分類

幼年教育研究年報 31 巻 71-81 頁 2009-07-21 発行
アクセス数 : 1076
ダウンロード数 : 1618

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
AREC_31_71.pdf 409 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
保育の質を高めるための指導計画の評価 : 担任保育者による評価内容の分類
タイトル ( eng )
A study on evaluating education plans by kindergarten teachers for improve quality of childcare practice
作成者
鍜治 礼子
中島 千恵子
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
31
開始ページ 71
終了ページ 81
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The purpose of this study is to investigate what kinds of contents improve quality of the child care through the evaluation of education program by the class teachers. We analyzed the descriptions of the evaluation by five kindergarten class teachers, and also obtained information through questionnaire in order to evaluate their program. The contents of descriptions were classified into four categories; one of which was a description about unexpected events. The results of the questionnaire show that teachers felt some difficulties to describe children especially their mental growth. It is very important for the teacher to be able to support the children flexibly when unexpected event happen. This study suggests that the description of the evaluation by the teacher about unexpected events will improve quality of child care.
著者キーワード
quality of the child care
保育の質
evaluation
評価
education program
指導計画
description
記述
unexpected event
予想しない出来事
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2009-07-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110