小学校におけるコンピュータでの指導の促進方策

日本教科教育学会誌 26 巻 2 号 21-29 頁 2003-09-30 発行
アクセス数 : 748
ダウンロード数 : 80

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
BullJCRD_26-2_21.pdf 474 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学校におけるコンピュータでの指導の促進方策
タイトル ( eng )
How to Advance Teachers' Use of Computers in Teaching at Japanese Elementary Schools
作成者
アハマド ザレナ・ビンティ
収録物名
日本教科教育学会誌
26
2
開始ページ 21
終了ページ 29
抄録
この研究は, 教員へのアンケート調査結果をパス解析によって分析し, 様々な要因が教員のコンピュータでの指導に因果関係をもつかどうかを明らかにすることによって, 効果的な情報教育の推進方策を示そうとするものである。

小学校教員のコンピュータでの指導を促進するためには, 教員の技術より, むしろ情報教育の重要性に対する意識を高めることが効果的である。また, 具体的な方策としては, 他の先生による指導助言が最も効果的であり, 次いで積極的な校長も有効性が見られる。研究授業や他校の見学, 教育センターでの研修などの研修も効果がある。コンピュータの苦手な教員には, 他の先生による指導助言の効果が高い。これは, 各学校のリーダーとなる教員が教育センターで研修を受け, 学んだことを学校の他の教員に伝えるという, 都道府県教育センターの研修担当者が意図している二段階の戦略が有効に機能していることを示している。しかし, 教育センターでの研修は, コンピュータの苦手な教員に直接的な効果をもたらしていない。今後, 苦手な教員にも効果がある研修の内容・方法を工夫することが求められる。
This study attempts to identify, through the use of a questionnaire survey and path analysis, factors that lead to teachers using computers in instruction at Japanese elementary schools. A total of 175 teachers from 17 schools responded to the questionnaire. In ordinary schools in Hiroshima Prefecture, 80% of the 65 teachers surveyed get students to use computers at least a few times in a semester or academic year.

For Japanese teachers, beliefs about the importance of information technology are the strongest determining factor in the use of computers in instruction, whereas skills do not have a direct effect on their use. Training has a positive effect on both the beliefs and skills of teachers. Helpful peer advisors, a positive school principal, training by observing other schools and training in Education Centers (public institutions mainly for in-service teacher training) are effective in increasing the use of computers in instruction. For teachers with resistant feelings towards computers, helpful peer advisors alone is effective in increasing their use of computers. Many trainers in Education Centers consider their training program to be training for 'leader' teachers and expect the trainees to be leaders or advisors in their schools after completing the course. The results support the effectiveness of the two-step strategy. However, training in Education Centers is not effective for teachers with resistant feelings towards computers. As these teachers are also coming to the training, it is necessary for the Education Centers to develop training programs suitable for them.
著者キーワード
情報教育
コンピュータ
インターネット
現職教員研修
教育センター
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教科教育学会
発行日 2003-09-30
権利情報
Copyright (c) 2003 日本教科教育学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430