高校生の英語学習動機に関する実証的研究

日本教科教育学会誌 26 巻 4 号 1-7 頁 2004-03-30 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
高校生の英語学習動機に関する実証的研究
タイトル ( eng )
English learning motivation of high school students : An empirical study
作成者
小篠 敏明
殿重 達司
坂元 真理子
張 小杰
収録物名
日本教科教育学会誌
26
4
開始ページ 1
終了ページ 7
抄録
本研究は主としてカナダで開発された北米モデルを尺度として用い, 日本人普通科高校生学習者の英語学習動機を明らかにし, 彼らの英語学習動機の構造を解明することを目的とするものである。因子分析による解析の結果, 日本人普通高校生の英語学習動機は4種類から構成されていることが明らかになった。また, MANOVAによる解析の結果, 2年生と3年生の間には, 2種類の内発的動機(因子1, 2)および非動機において有意差が認められた(2年生>3年生)。また, 男性・女性の間には内発的動機・知識/成長(因子1), 外発的動機(因子3), および非動機(因子4)において有意差が認められた(女性>男性)。
The present study aims to explore the English learning motivation of students in the general education course of senior high schools in Japan. A set of questionnaires on English learning motivation was administered to 244 senior high school students. The data were analyzed first using a factor analysis in order to extract factors that could best explain the subjects' perception of their English learning motivation. The results revealed that their perception was explained by four kinds of motivation. The obtained data were further analyzed using a 2 x 2 MANOVA with the sum of the scores for each factor as the dependent variable and year (grade) and gender as the independent variables. The results indicated that there were significant differences between the 2nd year and the 3rd year (2nd year > 3rd year) for the intrinsic motivations (F1, F2) and amotivation (F3). It was also found that there were significant differences between males and females (females > males) for the intrinsic motivations / knowledge and growth (F1), extrinsic motivation (F3) and amotivation (F4)
著者キーワード
英語学習
動機
普通科高校生
因子分析
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教科教育学会
発行日 2004-03-30
権利情報
Copyright (c) 2004 日本教科教育学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430