学習の理論史再考 : 「学び」の新たなるルート・メタファ

学習開発研究 1 号 11-18 頁 2000-03-24 発行
アクセス数 : 1387
ダウンロード数 : 468

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
JLearnCurrDev_1_11.pdf 844 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学習の理論史再考 : 「学び」の新たなるルート・メタファ
タイトル ( eng )
A Historical Overview of Learning Theories : A New Root-Metaphor of Learning
作成者
収録物名
学習開発研究
Journal of learning and curriculum development
1
開始ページ 11
終了ページ 18
抄録
This article presents a historical overview of the learning theories. Two significant traditions of learning theories are reviewed and discussed: learning theory of behaviorism and that of cognitive psychology. By evaluating these two lines of learning theories in terms of Pepper's (1942) root-metaphor theory, it is suggested that the root-metaphor of these theories is mechanistic in that both describe causal relationships between environmental stimulation and bodily reflexes, or between input and output of information. Criticizing the inadequacy of mechanistic root-metaphor in describing active and vital feature of human learning, especially in educational context, a viable alternative root-metaphor, the ecological-system view, is being proposed.
著者キーワード
root-metapher of learning
learning theory of behaviorism
learning theory of cognitive psychology
mechanistic view of learning
ecological-system view of learning
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発専攻基幹講座
発行日 2000-03-24
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[NCID] AA1146231X