問題解決学習における知識の主体的組織 : 初期社会科教育実践における児童の単元学習の日記の分析を通して <論説>

史學研究 164 号 62-81 頁 1984-07-30 発行
アクセス数 : 1176
ダウンロード数 : 312

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
SigakuKenkyu_164_62.pdf 1.04 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
問題解決学習における知識の主体的組織 : 初期社会科教育実践における児童の単元学習の日記の分析を通して <論説>
タイトル ( eng )
A Study of Personal Organization of Knowledge by a Pupil in Problem Solving Method <Articles>
作成者
収録物名
史學研究
The Review of the Study of History : Shigaku Kenkyu
164
開始ページ 62
終了ページ 81
収録物識別子
[PISSN] 0386-9342
[NCID] AN00100206
抄録
The purpose of this paper is to argue a charactaristic of personal organization of knowledge by a pupil in problem solving method in social studies education practice in the early era after World War II. In this paper, I have analyzed a learning-diary written by a pupil who studied a unit "Iron in Japan" practiced at Fukiage Elementary School, Wakayama city, in 1951.

The result of the analysis is as follows:

The pupil could not complet his personal organization of knowledge in solving the problem of the unit weIl. Because the teacher believed that;

1) All teachers can do is to provide pupil with the motivation for study and the way of learning.

2) According to the theory of knowledge in pragmatism, teachers can only give necessary informations for solving the proplem.

3) Once teachers show the knowledge as the learning objective, it discourages pupils to inquire the problem further.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島史学研究会
発行日 1984-07-30
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0386-9342
[NCID] AN00100206