総合的な学習における単元導入部分の活動による問題意識の変容 : 小学校第4学年「西条盆地の水・自然・人 : 西条盆地の水辺を調べよう」を事例として

学校教育実践学研究 8 巻 23-31 頁 2002-03-20 発行
アクセス数 : 978
ダウンロード数 : 202

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_8_23.pdf 554 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
総合的な学習における単元導入部分の活動による問題意識の変容 : 小学校第4学年「西条盆地の水・自然・人 : 西条盆地の水辺を調べよう」を事例として
タイトル ( eng )
Children's Awareness of the Problems in Integrated Study : A Case Study of "Water, Nature and the People at Saijo Basin" for the Fourth Graders
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
8
開始ページ 23
終了ページ 31
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The New Courses of study that include Period for Integrated Study will be implemented from 2002. It is important for a child to have a keen awareness of the problem, when he or she studies Integrated Study as a problem-solving learning. The aim of this paper is to examine to what extent awareness of the problems is changed by the lesson of Integrated Study. The results are as follows. 1 Children do not have the awareness of all problems about their surroundings and communities. 2 Knowing new matters are necessary for children to arouse their interests. 3 Learning through effective activities and personal experiences makes children's awareness concrete and keen.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育学部附属教育実践総合センター
発行日 2002-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493