空間認識の育成をめざす生活科の授業構成(I) : 小学校第2学年「町探検」を内容とする単元を事例として

学校教育実践学研究 5 巻 53-62 頁 1999-03-20 発行
アクセス数 : 1214
ダウンロード数 : 581

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_5_53.pdf 612 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
空間認識の育成をめざす生活科の授業構成(I) : 小学校第2学年「町探検」を内容とする単元を事例として
タイトル ( eng )
A Lesson Plan of Life Environment Studies for Developing Spatial Cognition (I) : A Case Study of "Exploring Our Surroundings" for the Second Graders
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
5
開始ページ 53
終了ページ 62
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This paper aims to examine the actual conditions of children's spatial cognition by the hand-worked maps, to make a model lesson plan for developing spatial cognition in Life Environment Studies, and to consider the relevancy of this lesson plan in the actual classroom situation. We got the result that the greater number of the children in the second grade see their space within their familiar surroundings in terms of the route they are involved in. We made the model lesson plan and the thematic unit named "Full of Excitements and Wonders in Our Town". The practice of this unit is considered to have positive effects on children's spatial cognition.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部附属教育実践総合センター
発行日 1999-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493