言語文化教育学における日本語教育学の学的構築

広島大学日本語教育研究 11 号 23-31 頁 2001-03-15 発行
アクセス数 : 1201
ダウンロード数 : 512

今月のアクセス数 : 13
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
BullDepTJSLHU_11_23.pdf 635 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
言語文化教育学における日本語教育学の学的構築
タイトル ( eng )
Systematization of Japanese Language Pedagogics in Relationship to Languishes
作成者
縫部 義憲
収録物名
広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University
11
開始ページ 23
終了ページ 31
収録物識別子
[PISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831
抄録
The present article aims to analyze the report "On Teacher Training for Japanese Language Teaching" issued by Bunkacho in 2000 and propose the new direction of teacher training toward the so-called "teacher development". Our newly-developed curriculum introduced in 2000 is founded on the system of Japanese language pedagogics or the theory of Japanese language education in relationship to "languishes" concerned with general language teaching. My main concern is to establish its theoretical model from the standpoint of Holistic Approach advocated by J. Miller in 1984. The basic idea is to divide "languistics" or general language pedagogics into native language pedagogics and non-native one which is also classified into foreign language pedagogics and second language pedagogics.
著者キーワード
日本語教員養成カリキュラム
言語文化教育
第二言語教育
ホリスティック・アプローチ
隣接諸科学
NDC分類
教育 [ 370 ]
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育学部日本語教育学講座
発行日 2001-03-15
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831