アクセス数 : 1919
ダウンロード数 : 4275

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
KJ00004239530.pdf 882 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
成人の学習と意識変容
タイトル ( eng )
Adult Learning and Perspective Transformation
作成者
志々田 まなみ
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
53
開始ページ 19
終了ページ 19
抄録
The purpose of this paper is to clarify the actual conditions of "perspective transformation" brought about by study, and to consider the state of study supports. We observed the learning activities of adults over one year, and analyzed the aspects of their study in detail. Consequently, the four followings became clear. 1) The pattern of "perspective transformaion" can be classified into four. 2) Those who reached "discourse dilemma" stage have checked only 7.9% among all students. It is very difficult to enter "discourse dilemma" by study. 3) When student comes into "discourse dilemma" stage, the mental support by facilitator is indispensable. 4) Activity of self-expression such as writing or talking, affect "reflective learning" and "perspective learning."
著者キーワード
成人学習
意識変容
Adult Learning
Perspective Transformation
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2005-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039