中学生のメタ認知を育成するための学習指導法に関する実践的研究 : 観察・実験活動における学習の振り返りの側面から

アクセス数 : 1765
ダウンロード数 : 2934

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
AA11618725_55_43.pdf 2.6 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学生のメタ認知を育成するための学習指導法に関する実践的研究 : 観察・実験活動における学習の振り返りの側面から
タイトル ( eng )
A practical study on the instructional strategy to develop metacognition among junior high school students : From a perspective on the reflections to observation/experimental activities
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
55
開始ページ 43
終了ページ 52
抄録
The aims of this study are to elaborate the instructional strategy to develop metacognition of junior high school students in observation / experimental activities and to examine the effect of the instructional methods. The instructional methods was elaborated based on the result of the junior high school students' metacognition in observation / experimental activities.The elaborated instructional strategy adopted five methods, as follows: (1) instruction of the self-control strategies, (2) bulletining the learning plan, (3) improvement of questioning techniques, (4) utilization of flash cards, (5) devising worksheets. The lessons were performed for 70 junior high school students (years 1) to examine the effect. The result of this study supported the effectiveness of the elaborated instructional strategy for developing students' metacognition in observation / experimental activities.
著者キーワード
metacognition
junior high school students
learning method of instruction
observation/experimental activities
メタ認知
中学生
学習指導法
観察・実験活動
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725