縦断的発話データに基づく対のある自他動詞の習得研究 : 「きまる-きめる」「かわる-かえる」の使用状況から
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 53 号
311-318 頁
2005-03-28 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
縦断的発話データに基づく対のある自他動詞の習得研究 : 「きまる-きめる」「かわる-かえる」の使用状況から
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タイトル ( eng ) |
A Study on the Acquisition of Japanese Transitive - Intransitive Verb Pairs Based on a Longitudinal Corpus : The use of "KIMARU-KIMERU", "KAWARU-KAERU"
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作成者 |
中石 ゆうこ
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収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
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号 | 53 |
開始ページ | 311 |
終了ページ | 318 |
抄録 |
In this paper, the longitudinal speech data of six learners of Japanese were analyzed to investigate their uses of transitive-intransitive verb pairs. The data showed: 1)Uses of transitive and intransitive verbs were similar between Chinese and Korean learners. Most of the learners used one verb of the transitive - intransitive pair at the early stage of learning. 2) Learners used either the transitive or the intransitive verb of the pair, in almost similar proportion. The results suggest that the use of transitive-intransitive verb pairs depends on its general use frequency rather than its grammatical category.
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著者キーワード |
対のある自他動詞
縦断的研究
サコダコーパス
transitive-intransitive verb pairs
longitudinal study
Sakoda corpus
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NDC分類 |
日本語 [ 810 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
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発行日 | 2005-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725
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