表現・コミュニケーション力の育成をめざした理科授業の創造 : 選択理科における中学生を授業者とした授業実習(1)

中学教育 : 研究紀要 36 巻 63-70 頁 2004-03-31 発行
アクセス数 : 1657
ダウンロード数 : 120

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
KJ00004292776.pdf 1.3 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
表現・コミュニケーション力の育成をめざした理科授業の創造 : 選択理科における中学生を授業者とした授業実習(1)
タイトル ( eng )
A Science Class Designed for Heightening the Ability of Communication (1)
作成者
鹿江 宏明
収録物名
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
36
開始ページ 63
終了ページ 70
収録物識別子
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
抄録
We have designed a science class for improving the pupils' communication ability. In the class, we gave the pupils chances to join a scientific fair for elementary school children, organized by the Hiroshima Children's Museum. The pupils acted as instructors, and we encouraged them to communicate with children, such as question, answer and explanation, as much as possible. Through the activities, the pupils were able to realize the problems in their scientific knowledge, and they were able to enhance the ability of communication as well as that of thinking scientifically. Many children who joined the fair were impressed that the pupils were nice and familiar teachers for them.
著者キーワード
communication ability
optional science class
thinking scientifically
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育学部附属東雲中学校
国立情報学研究所
発行日 2004-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623